tisdag 3 juli 2012

Överlevde cykelsemestern

2012-06-28 17.08.53

Vilar benen i en soffa i Lübeck

Som jag skrev om innan midsommar har jag varit iväg på en cykelsemester i Sverige, Danmark och Tyskland. Planen var att följa ungefär samma rutt som Cycling for libraries förra året och det blev drygt 600 km på 6 dagar.

Jag tog cykeln på Öresundståget ner till Köpenhamn och på midsommardagens kväll gav vi oss  iväg med tält och trangia. Första kvällen tältade vi vid Stevns naturcenter, ett otroligt vackert ställe söder om Köge som jag besökte för första gången förra året. Sen följde två mindre roliga dagar med ösregn och motvind när vi cyklade söderut genom Danmark. Vi tog färjan Gedser-Rostock och fortsatte söderut till resans egentliga mål Güstrow. Där firade vi med att bo på hotell och äta en god middag!
I Güstrow fick vi tips om staden Schwerin så vi cyklade dit.
2012-06-26 15.32.45

Kullerstensgator är inget hit när man är cykelturist...

Strax utanför Schwerin ligger samhället Seehof med en jättefin camping så vi slog upp tältet där. Dagen därpå utforskade vi Schwerin innan vi cyklade norrut mot den gamla svenskstaden Wismar. Det här var också en mysig stad där vi bodde på vandrarhem och åt god fisk. Dagen därpå besökte vi biblioteket som är inhyst i det gamla vapenhuset.
Därefter cyklade vi till Lübeck där vi handlade marsipanfrukter till våra barn, de enda souvernirerna vi köpte på resan. Det finns ju inte utrymme att köpa med sig saker när man ska lasta allt på sina cyklar.
Senare på kvällen fortsätte vi till Travemünde där vi tog Finnlines nattfärja till Malmö. Vi cyklade av färjan redan kl 7 på morgonen och påbörjade resans längsta etapp, Malmö-Helsingborg/Helsingör-Köpenhamn. I Sverige hade vi relativt fint väder och det var fantastiskt att cykla igenom alla små samhällen som man vanligtvis bara passerar när man åker tåg eller bil.
Så fort vi rullade av färjan i Danmark började det dock ösregna igen... Äntligen fick jag cykla längs Strandvejen men det var en tuff etapp med tanke på vädret och de senaste dagarnas mil.

Stjerneskud

Det gäller att äta ordentligt när man cyklar hela dagarna

På kvällen drygt 6 dagar senare rullade vi in i Köpenhamn och fick omedelbart punktering... Vi lyckades dock ta oss hem där vi firade med lite bubbel.

Den som är intresserad hittar lite bilder här och vi kommer att beskriva de olika etapperna lite mer ingående på den här bloggen.

Funderar du på cykelsemester?
Vill man tälta i det fria i Danmark hittar man tips på http://www.teltpladser.dk/ Annars är det en bra idé att växla mellan olika typer av boende, särskilt om vädret varierar.
De allra flesta cykellederna håller hög kvalité och är tydligt skyltade i både Sverige & Danmark. I Tyskland däremot är karta och ev GPS ett måste. Det är inte lätt att tyda cykelskyltarna om man inte följer en av de stora lederna som Köpenhamn-Berlin. Underlaget kan också vara väldigt dåligt.
Cykel och färja är en riktigt bra kombination vare sig det är en kortare tur eller nattfärja! Oftast kostar cykeln inget extra.
Annars är det viktigt att tänka på att att äta ordentligt/regelbundet eftersom man gör av med så mycket energi samt att hålla sig torr och varm (plastpåsar i skorna är ett beprövat knep). Och glöm inte solskyddskräm om du har tur med vädret!