onsdag 22 januari 2014

Bokonsdag: På en låga

Åå en låga

Jag vill visa hur fantastisk naturen är som matsal och dela med mig av de erfarenheter jag har fått under mina utfärder. I många år har jag seglat runt om i världen som kock på segelbåtar. Där har jag lärt mig att storleken på köket inte har någon betydelse. Det går att göra så otroligt mycket gott med små medel. Kvaliteten på råvarorna är avgörande för smakupplevelsen och en vass kniv är avgörande för hur kul och enkelt det blir. Livet är för kort för att äta frystorkat!"

Den här boken borde heta "det goda livet på en låga" för här är det inte frågan om något asketiskt liv bara för att man vill vara ute i naturen. Här tipsas det om hur man uppgraderar klassiker som blåbärssoppa genom att tillsätta äpplebitar eller att ta med sig havremjölk eftersom den inte behöver vara kyld.
Boken innehåller drygt 100 recept och bilder på mat anpassad för stormkök och friluftsliv, men recepten lämpar sig lika bra på spisen i vandrarhemmet, i båten eller husvagnen. Maten är enkel att laga (även det krävs lite planering och förberedelse), den kräver minimalt med värme och är lätt att bära med sig. Några smarta favoriter ur boken är omelett i påse och campingbröd. Författaren tipsar även om fröblandningar som gör att man håller sig mätt längre och olika typer av kryddblandningar som ger guldkant på den enklaste rätt.

Själv använder jag mig främst av ett trangiakök och t-röd men författaren tipsar även om för- och nackdelar med andra typer av utekök och olika bränslen.

Jag måste erkänna att jag ofta förlitar mig på halvfabrikat (exempelvis torkad tortellini och färdig pastasås på burk) när jag campar eller cykelsemestrar men nu har jag fått lite inspiration att laga lite mer avancerad mat. Samtidigt har jag inte dragit mig för att baka semlor i fjällstugan vilket innebar att jag gjorde eget florsocker genom att krossa strösocker och egen mandelmassa genom att finhacka skållad mandel och blanda med "florsockret"...  Lite överkurs kanske men väldigt uppskattat på fettisdagen!

Så här under den kalla årstiden är ett annat tips att hälla lite mörk rom i de vuxnas varma choklad! Det lärde jag mig av en annan Karin.

Om författaren
Karin Sundqvist (gift Ihre) är en friluftsmänniska av stora mått. Hon har bestigit berg i Himalaya, cyklat i Baltstaterna, paddlat kajak samt hunnit med två stycken seglatser över Atlanten. Dessutom är hon utbildad kock med en stor kärlek för mat. Numera driver hon Karin på ön, ett café på Stora Essingen i Stockholm.

Mer
Gourmet på en låga
Flera av recepten hittar du hos Spisa
Sommaren 2011 samarbetade Karin med Heinz, något som resulterade i ett antal enkla sommarrecept

2 kommentarer:

  1. i mitt studentrum hade jag bara EN platta, skaffade en kastrull med tre våningar. Exempelvis kunde man koka potatis underst, sedan ångkokta grönsaker och överst kunde man värma något.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin