tisdag 14 januari 2014

Filmtisdag: Prylar ut, kärlek in



Igår visades den fantastiska finska dokumentären "Prylar ut, kärlek in" på Kunskapskanalen. I Tavarataivas som den heter i original experimenterar 25-åriga Petri Luukkainen med en ny livsstil under ett år. Han börjar med att magasinera alla sina prylar, från underkläder till kylskåp, och han får bara hämta tillbaka en sak per dag. Dessutom år han heller inte köpa något nytt under ett år. Tanken är att han ska finna det som verkligen betyder något och få klarhet i vad som gör honom lycklig. För trots att han har försökt så kan han inte köpa sig lycklig.

Filmen börjar med att Petri vaknar naken i en tom lägenhet. Sen får man följa honom under det prylfria året, se vilka saker han väljer att hämta tillbaka, vad han prioriterar och vad hans familj och kompisar tycker om det hela. Som den svenska titeln avslöjar flyttar också kärleken in under året.
Vid årets slut inser han att han gott och väl klarar sig med 100 saker och att ytterligare 100 saker gör livet kul och bekvämt men som hans kloka mormor påpekar - saker är bara rekvisita i livet!


Filmen kan ses på Kunskapskanalen/UR året ut!

Mer
Se trailer på youtube.com.
En annan fantastisk finsk dokumentär är "Ingen riktig finne" som dessutom har ett ritkigt bra soundtrack.

7 kommentarer:

  1. Jag tittade på den igår kväll. Intressant och sevärd dokumentär.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Har också sett den nu var väldigt tänkvärd. Bloggade också om den och länkade till din blogg som tack. Hoppas ok. Kram

    SvaraRadera
  3. Låter väldigt spännande. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Härligt! Ska titta på den vid tillfälle. Konstaterade igår att jag ännu ett år avsagt mig den 20% löneökning som heltid skulle innebära. Så värt det idag när jag skickade iväg barnen till skolan, sov en stund till och hälsade på mormor innan barnen kom hem igen. Det är inte pengar och saker som är viktigast om man redan har så att man klarar sig.

    SvaraRadera
  5. Jenny, vilken fantastisk inställning du har! Det är ju så man ska se det.

    SvaraRadera
  6. Å, så himla bra!! Tack för tipset!

    För vår del kommer det ju inte bli tal om magasinering av alla våra saker. Men man kan ju göra detta som ett tankeexperiment istället. När man tex går igenom sina skivor, kläder, böcker, husgeråd eller vad det nu är.. Att då tänka tex: Om jag såg den här i en butik (på loppis i mitt fall), skulle jag då valt att köpa den? Jag skulle, i ärlighetens namn, svara nej på de flesta böcker och skivor. Och den tanken är rätt intressant. För det borde ju betyda att det inte är särskilt viktigt för mig att ha kvar de böckerna och skivorna. Dags för ännu en utrensningsomgång känner jag :)

    SvaraRadera
  7. "Om jag såg den här i en butik (på loppis i mitt fall), skulle jag då valt att köpa den? Jag skulle, i ärlighetens namn, svara nej på de flesta böcker och skivor." Visst är det intressant det där!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin